BDUmedia uit Barneveld heeft overeenstemming bereikt met Telegraaf Media Groep (TMG) over de overname van nagenoeg alle huis-aan-huisbladen van dochtermaatschappij Holland Media Combinatie (HMC). In totaal krijgt de uitgever er 47 lokale kranten bij.
Met de overname van de HMC-bladen groeit BDUmedia fors in omvang. De uitgever is momenteel actief met dertig lokale merken, zowel met verspreiding van papieren kranten als het verzorgen van nieuwssites en diverse social media-kanalen. ,,Het uitgangspunt daarbij is altijd het verbinden van mensen in hun directe woonomgeving, door nieuws te vergaren en te publiceren, ontwikkelingen te duiden en lezers/volgers te betrekken bij de lokale samenleving´´, vertelt Norbert Witjes, Hoofd Content bij BDUmedia.
Het huidige werkgebied omvat een brede strook in het midden van Nederland, van de Alblasserwaard en Betuwe naar de Kromme Rijnstreek, Utrechtse Heuvelrug en Eemland tot en met de Vallei en de Veluwe. Daarnaast is BDUmedia partner in Achterhoek Nieuws bv, de uitgever van veertien lokale kranten en websites in de Achterhoek.
In het nieuwe werkgebied heeft BDUmedia al een eigen uitgave in de Haarlemmermeer: HCnieuws. Daar komen dus 47 HMC-titels in de regio's Haarlemmermeer, Leiden, 't Gooi en Noord-Holland bij. Voor de uitgaven in de regio Leiden gaat BDUmedia een samenwerking aan met Uitgeverij Verhagen in Katwijk. De HMC-kranten in Amsterdam, Almere en Zoetermeer zijn geen onderdeel van de overname.
,,Deze overname past uitstekend in ons strategisch beleidsplan´´, vertelt uitgever Wiljo Klein Wolterink. ,,Schaalvergroting zien wij als één van de mogelijkheden om onze positie te verbeteren. Uiteraard zijn we bij deze overname niet over één nacht ijs gegaan. We hebben zelf dertig titels, daar komen er nu 47 bij. Dat is een mega-operatie.''
Al met al hebben de gesprekken met de TMG ongeveer een jaar geduurd. ,,Wij zijn gespecialiseerd in het uitgeven van huis-aan-huisbladen en zijn van mening dat er ook een mooie toekomst is weggelegd voor (hyper)lokaal nieuws, zowel op papier als online. Veel van de bladen die we overnemen, doen weinig aan internet. Daar valt dus nog een hoop winst te behalen. Verder is de overname goed nieuws voor onze drukkerij, omdat we al deze uitgaven een plekje kunnen geven op onze persen.''´
De overname van de HMC-bladen wordt gefaseerd doorgevoerd. De eerste titels zullen op z'n vroegst vanaf mei als BDU-uitgave verschijnen. De rest volgt later. ,,We willen de overgang goed begeleiden. We hebben de nieuwe titels daarom onderverdeeld in vier clusters. We beginnen straks in de regio's Leiden (waar we samenwerken met Uitgeverij Verhagen) en Haarlem. Als daar alles naar wens functioneert, beginnen we aan cluster 't Gooi.''
Afgelopen week werd ander overnamenieuws bij BDUmedia bekend. De Soester Courant behoort vanaf 1 juni ook tot het Barneveldse mediabedrijf