TitelNieuws » |
Sanoma schrapt 500 banen |
|||
|
Sanoma Media Nederland gaat grondig reorganiseren. Het bedrijf neemt afscheid van bekende bladen als Nieuwe Revu, Panorama, KIJK en Playboy en schrapt daarbij ongeveer 500 banen. Dat werd vanochtend bekendgemaakt. De ondernemingsraad (or) van Sanoma wil nog geen inhoudelijke reactie geven op de grote reorganisatie bij het mediabedrijf.
Het mediaconcern begint met een onderzoek of in totaal 32 tijdschriften verkocht kunnen worden of met een andere titel kunnen worden samengevoegd. Sanoma verwacht dat onderzoek binnen 6 tot 12 maanden af te ronden. Tijdschriften waarvan blijkt dat samenvoegen of verkopen geen optie is, en die niet langer winstgevend zijn, worden vanaf 2015 opgeheven.
De titels die overblijven zijn 'kroonjuwelen', vindt Scheenstra. 'Het zijn prachtige merken waarmee we onze positie in de tijdschriftenmarkt verder gaan versterken', stelde hij. De tijdschriften waar afscheid van wordt genomen zijn volgens hem echter ook 'stuk voor stuk' mooie titels. 'Op de lange termijn passen ze niet meer binnen de strategie', zo gaf hij aan. 'We maken ingrijpende keuzes.'
Sanoma heeft zijn 17 kerntitels geselecteerd op basis van hun marktpositie, mogelijkheden om winst te maken en de digitale mogelijkheden. ''Wij denken dat de titels waarvan we afscheid nemen niet, of in veel mindere mate, aan deze criteria voldoen'', gaf Scheenstra aan.
Volgens de directeur is er overigens door verschillende partijen, waarvan hij de namen niet kon noemen, interesse getoond in sommige titels. ''We voeren nog geen concrete gesprekken. Dat gaat vanaf volgende week beginnen'', zo wist hij.
|