TitelNieuws » |
Pubmedia nieuwe eigenaar Boekblad en Mediafacts |
|||
|
MYbusinessmedia heeft Boekblad en Mediafacts per 1 oktober verkocht aan Pubmedia. Beide partijen werken tot het eind van het jaar nog intensief samen voor een goede overdracht. Hein Bronk (directeur mediabedrijf MYbusinessmedia) over de verkoop: “De overname door Pubmedia van deze prachtige merken past in keuzes die MYbusinessmedia heeft gemaakt voor een grotere focus op een aantal kernmarkten, zoals Food, Trading, Engineering, Maritime en Fashion. Met deze keuze doen wij Mediafacts en Boekblad tekort in onze aandacht en de ontwikkelmogelijkheden. De afgelopen jaren hebben we fors geïnvesteerd in de kwaliteit van deze merken (o.a. vormgeving, App en online ontwikkelingen) om ze nog beter te positioneren. Met andere woorden: De merken zijn nu klaar, voor in dit geval Pubmedia, om daar de volle aandacht en doorontwikkeling te krijgen die ze verdienen” .
Wat is er mooier dan een uitgeverij te starten met een iconisch vakblad als Boekblad, het vaktijdschrift voor het boekenvak dat al meer dan 180 jaar bestaat’, aldus Marjolijn Margadant, de nieuwe uitgever van de twee titels. ‘En met Mediafacts zit je in de kern van de mediabranche.' Margadant is sinds 1996 werkzaam in de uitgeverijwereld, en de laatste jaren bij Kluwer, waarbij zij veel ervaring heeft opgedaan in het bouwen van communities en het ontwikkelen van opleidingen en app’s. Haar focus voor Boekblad en Mediafacts zal dan ook liggen op het versterken en vergroten van de communities en het ontwikkelen van mooie spin-offs, zoals opleidingen, e-learning, app’s en workflowtools (CRM, CMS, enz).
Pubmedia is gevestigd in Bunnik en heeft naast de uitgeverij ook nog een softwaredivisie, Pubsolutions. Daardoor is er veel ICT-kennis aanwezig, een absolute must voor een toekomstbestendige uitgeverij. Pubmedia zal dan ook verder ontwikkelen in de richting van online uitgeven en het bouwen en aanbieden van (workflow) tools voor deze activiteiten.
Ondanks de roerige tijden in de boeken- en mediawereld, gelooft Margadant in de kracht van kleine uitgeverijen met een duidelijke focus, zeker in combinatie met een ICT-tak. ‘Met de gedrevenheid en kwaliteit van het bestaande team gaan we de portfolio verder uitbouwen.'
Margadant: ‘Ik zie een positief toekomstbeeld voor kleine uitgeverijen die een duidelijke focus hebben en met de goede kennis van ICT is het mogelijk snel in te spelen op nieuwe ontwikkelingen. Met dit sterke team heb ik vertrouwen in de toekomst.'
Voor een goede en soepele overgang van de titels is besloten dat MYbusinessmedia tot 1 januari de klantenservice, de advertentieverkoop, de marketing en de organisatie van de Nationale Uitgeefdag op zich neemt. Vanaf 1 januari 2015 zal Pubmedia alle activiteiten uitvoeren. De redactie zal in de komende maanden naar Bunnik verhuizen.
|